
En flygande start på företagandet
Källorna till Lämpökulmas exceptionella tillväxt är kundnöjdhet, smart ekonomisk förvaltning och utveckling av tjänster.
Timo Telkkä, Marko Laukkanen och Matias Kettunen vill vara en av de ledande aktörerna inom värmepumpsbranschen. De har goda förutsättningar för detta, eftersom Lämpökulma har visat en exceptionell tillväxt varje år sedan starten, trots de utmaningar som har rått på marknaden. År 2023 minskade exempelvis värmepumpsmarknaden i Finland med cirka 40 %, men bolaget lyckades öka sin försäljning med cirka 16 % och expandera sin verksamhet genom att anställa mer personal på företagets två kontor.
Men låt oss gå tillbaka till början för ett ögonblick. Timos två söner studerade VVS-branschen, men Timo själv hade ingen erfarenhet av den. Enligt egen utsago visste han inte ens vad en luftvärmepump var för något. Han överraskade därför sig själv med att svara ja på Markos fråga om det inte var dags att starta ett företag i branschen.
– Frågan kom i ett sådant ögonblick att jag inte ens behövde tänka efter. Några dagar senare åkte vi till Nyföretagscentrum för att prata med Heli. Bara sex veckor senare öppnades dörrarna till Lämpökulma-butiken, berättar Timo.
Heli är Heli Tavasti, vd för Nyföretagscentrum i S:t Michel-regionen. Hon betonar att Lämpökulma-företagarnas inbördes roller fångade hennes uppmärksamhet.
– Företagarna var och är fortfarande självgående och villiga att göra saker själva. Deras team fungerade bra eftersom rollerna och arbetsfördelningen var tydlig och de kompletterade varandra, en hade säljkompetens och den andra branschkompetens. Deras kombination fungerade, berättar Heli.
På Nyföretagscentrum fick man bekräftelse på de egna kalkylerna och på att det fanns utrymme för företaget på marknaden. Efter det gick allt snabbt. För närvarande erbjuder Lämpökulma högklassiga tjänster för försäljning, installation och underhåll av värmepumpar i Södra Savolax och Päijänne-Tavastland. Tjänsterna omfattar även utrustning och installationer för bergvärme. Företaget strävar efter att hjälpa kunderna att sänka sina uppvärmningskostnader och förbättra sin boendekomfort med miljövänliga lösningar.
Tillväxt utan lånade pengar
Företagets tillväxt har varit anmärkningsvärd, trots att den globala situationen har varit instabil och även påverkat Lämpökulmas bransch. Hur är det möjligt att marknaden dyker men affärerna går bra? Timo är beredd att dela med sig av sina råd till nya företagare:
– Vi har vuxit genom att försöka ha tålamod. Vi har till exempel inte vuxit med lånade pengar. Och jag har alltid betonat att vi inte kan påverka yttre faktorer, bara våra egna handlingar. Jag tror att man hela tiden måste ha koll på läget och på hur det står till i kassan: hur mycket man säljer och fakturerar, samt vilka utgifter man har. Om du inte har koll, kan det uppstå en situation där du inte längre kan sova gott om natten, säger han.
Förutom en smart förvaltning av ekonomin har Lämpökulma hela tiden satsat på kundnöjdhet och tjänsteutveckling.
– Vi följer noga upp kundnöjdheten och alla våra medarbetare är starkt engagerade i kvalitet och en bra kundupplevelse. Vi har systematiskt skickat ut ett feedbackformulär till kunden efter avslutat uppdrag. Antingen lär vi oss något av responsen eller så kan vi konstatera att vi fick beröm, säger Timo.