Säkerhet är kvalitet och förtroende

Etusivu » Digital startguide » Steg för att grunda ett företag » Säkerhet är kvalitet och förtroende

Säkerheten gäller både produkter och information – även ett litet företag kan agera ansvarsfullt.

Säkerhet är en del av ansvarsfull företagsverksamhet – den bygger upp kundnöjdheten, stärker ryktet och förebygger problem. Produkter och tjänster ska uppfylla säkerhetsföreskrifterna och eventuella bruksanvisningar, varningar eller CE-märkningar ska vara i skick redan före försäljningen. Kraven på i synnerhet livsmedel, kosmetika och elprodukter är stränga, men även tjänsteleverantören ska identifiera och hantera riskerna i anslutning till sin egen verksamhet.

Allt fler kunder använder digitala tjänster – och samtidigt ökar också behovet av att säkerställa informationssäkerheten och cybersäkerheten. Företaget ska skydda kund- och betalningsuppgifterna, använda säkra lösenord och sköta säkerhetskopieringen. En god cybersäkerhet kräver inte ett dyrt system – ofta är det fråga om rätt praxis och aktuella program.

Säkerhet uppstår genom framförhållning. Även ett litet företag kan utveckla sin säkerhetskultur redan i början – det visar professionalism och utgör en konkurrensfördel.