Företagets avtal i skick

Bra avtal förebygger missförstånd och tryggar båda parternas rättigheter. Se till att de viktigaste sakerna har avtalats skriftligen.

Företagsverksamhet är förknippad med flera avtal som det alltid lönar sig att ingå skriftligt. Väl uppgjorda avtal förtydligar ansvaren, förebygger missförstånd och stöder affärsverksamhetens kontinuitet. Det är bra att redan i etableringsfasen fundera på hurdana avtal som behövs till exempel för lokaler, kunder, underleverantörer eller samarbetspartner.

Lokalavtalet är ofta den första betydande förbindelsen. Det är skäl att noggrant gå igenom hyresvillkoren, uppsägningstiderna, ansvaren och eventuella ändringsarbeten innan avtalet undertecknas. Ett tydligt avtal hjälper dig också att förbereda dig på att affärsverksamheten växer eller förändras – kan lokalen till exempel utvidgas eller överföras till en annan företagare.

I kund- och underleverantörsavtal är det bra att skriva in leverans- och betalningsvillkor, tidtabeller, ansvarsfördelning samt eventuella påföljder av dröjsmål eller avtalsbrott. Om det till företagsverksamheten hör delägare eller flera grundare, lönar det sig att ingå ett delägaravtal eller på annat sätt dokumentera spelreglerna genast i början. Avtalsfrågor utgör grunden för förtroende – också när allt går bra.