Kvalitet | Kvalitetspolicy
Högklassig företagsrådgivning grundar sig på en certifierad och enhetlig verksamhetsmodell

ISO 9001:2015 Certifierad drift
Internationellt erkänd kvalitetsstandard
Nyföretagarcentralernas® verksamhet är enligt standarden ISO 9001:2015 certifierad expertrådgivning vars mål är att säkerställa att servicen som nya företagare får är av hög kvalitet, effektfull och av jämn kvalitet i hela Finland.
Kvalitetssystemet har varit en del av nätverkets verksamhet sedan 2009 och Nyföretagarcentralerna i Finland rf ansvarar för dess upprätthållande och ledning. Certifieringen har auditerats externt och beviljats av Kiwa Sertifiointi Oy.

Enhetlig verksamhetsmodell – lokal effekt
Kvalitetssystemet stöder sig på nätverkets egen Koncepthandbok, som beskriver kärnfaserna i rådgivningsprocessen för nya företagare och styr det praktiska arbetet vid varje central. Koncepthandboken grundar sig på kraven i ISO-standarden och för dem nära rådgivningssituationer i vardagen – vilket säkerställer en jämn kvalitet och kontinuerlig utveckling.
Nyckeltal och effekterna av kvalitetsarbetet
- Nätverket består av 44 Nyföretagarcentraler och utvidgas ständigt
- Alla ordinarie medlemmar ingår i det ISO-certifierade systemet
- Kundnöjdhet 4,6 / 5
- Över 14 000 kunder får rådgivning varje år och resultatet är tusentals nya företag
Kvalitetssystemet möjliggör:
- Jämförbara effektivitetstal och utnyttjande av kundrespons
- Enhetlig utvecklings- och auditeringspraxis i hela nätverket
- Förutseende och planmässig ledning som stöds av en konkret plan
SUK:s kvalitetspolicy
Nyföretagarcentralerna i Finland rf:s mål är att skapa lönsam och växande företagsverksamhet i Finland. Vi fungerar som samarbetsorganisation för nyföretagande och Nyföretagarcentralerna: som påverkare, utvecklare, intressebevakare och aktiv konversatör. Vi upprätthåller och skapar kontakter mellan aktörer som främjar företagsverksamhet och näringslivet både i Finland och utomlands. Vi ordnar coachnings-, utbildnings- och diskussionstillfällen för nyföretagarcentraler och våra samarbetspartner samt möjligheter till nätverkande och evenemang för intressentgrupper.
De lokala Nyföretagarcentralerna eftersträvar lönsam och växande företagsverksamhet i Finland. Nyföretagarcentralerna upprätthåller och skapar kontakter på lokal och regional nivå mellan aktörer som främjar företagsverksamheten och näringslivet. Nyföretagarcentralerna producerar rådgivningstjänster för nya företagare samt andra företagsrådgivningstjänster som är avgiftsfria för kunderna med i huvudsak kommunal finansiering.
Till Nyföretagarcentralernas kvalitetspolitik hör att utveckla och producera högklassiga tjänster enligt kundernas behov.
Kvalitetsledning är en del av verksamhetsplaneringen och man strävar efter att lyfta fram verksamhetens goda kvalitet och effektfullhet. Vi uppmuntrar och förpliktar personalen och nätverket att delta i utvecklingen av kvaliteten.
Organisationen och dess operativa ledning har förbundit sig till standarden och koncepthandboken, till att uppfylla och utveckla deras krav samt till att kontinuerligt förbättra funktionerna och processerna.
Nyföretagarcentralerna i Finland rf och dess ordinarie medlemmar, dvs. företagsrådgivningsorganisationer som bedriver nyföretagarcentralverksamhet, är standardiserade enligt ISO 9001.