Marknadsför så att kunden blir intresserad
Kunderna hittar inte ditt företag av misstag – marknadsföring ger dig synlighet och väcker intresse.
Marknadsföring är inte bara reklam – det handlar om att hjälpa kunden och föra en dialog. När du känner till din målgrupp och deras behov kan du kommunicera ditt företags utbud på ett intressant och övertygande sätt. God marknadsföring synliggör vilket värde du skapar för kunden.
Nästan alla företagare måste marknadsföra – kunderna hittar dig inte av en slump. Det räcker inte med en bra idé, en högklassig produkt eller ett förmånligt pris om ingen känner till dem. Satsa på att ditt företag syns, hörs och står ut i mängden.
Marknadsföring är också ett sätt att bygga upp ett varumärke, det vill säga en bild av hurdant företaget är. Namnet, den visuella profilen, tonen, värderingarna och kundupplevelsen bildar en helhet som antingen lockar kunder eller driver bort dem.
Kundupplevelsen är kärnan i marknadsföringen. Den formas i varje möte – i meddelanden, leveranser, svar på respons eller lösningar på problem. En positiv upplevelse ökar förtroendet och får kunden att återvända.
Kom ihåg att kunderna söker lösningar – inte enbart produkter eller tjänster.
Artificiell intelligens kan hjälpa till med idéer, innehållsproduktion eller till exempel sökmotoroptimering, men kärnan i kommunikationen är fortfarande människan: du och dina kunder.
Helppo tapa tukea yrittäjyyttä.
Tarjoamme mainostilaa digitaalisessa ja fyysisessä perustamisoppaassa monipuolisesti. Mainos- ja media -asioissa ole yhteydessä vastuuhenkilöömme: nita.vallimaki@uusyrityskeskus.fi.