Agera ansvarsfullt

En ansvarsfull företagare beaktar miljöns, människornas och ekonomins inverkan på sin verksamhet.

Ansvarsfull företagsverksamhet innebär beslut där man utöver ekonomisk lönsamhet även beaktar miljön, samhället och människorna. Ansvarsfullheten kommer fram till exempel i hållbara upphandlingar, energieffektivitet, jämlik kundservice och stöd till lokala aktörer. Ansvarsfullhet handlar inte bara om image – den påverkar kundens inköpsbeslut och stärker företagets rykte.

I företagsverksamhet är det också viktigt att följa principerna för likabehandling och icke-diskriminering. Kunder och arbetstagare ska bemötas jämlikt oberoende av till exempel ålder, kön, etnisk bakgrund eller funktionsförmåga. Tydlig kommunikation och tillgängliga tjänster är en del av detta ansvar.

Till ansvarsfull verksamhet hör också kännedom om skyldigheter i anslutning till konsumentskydd och säkerhet. Produkterna och tjänsterna ska vara säkra, tydligt prissatta och lämpliga för sitt ändamål. Konsumenten har rätt att få sanningsenlig information och vid behov gottgörelse för en felaktig produkt eller tjänst. Tydliga leverans- och returvillkor, ändamålsenliga bruksanvisningar samt svar på kundrespons är exempel på en bra kundupplevelse – och samtidigt lagstadgade krav.

Kom också ihåg dataskyddet i anslutning till behandlingen av personuppgifter – i kundregistren ska dataskyddslagstiftningen följas och kunden ska tydligt informeras om hur hens uppgifter används.