Affärsplan och beräkningar
Affärsplanen hjälper till att gestalta helheten. Samtidigt blir det klart om idén är lönsam.
Affärsplanen hjälper företagaren att gestalta helhetsbilden: vilka är kunderna, hurdana är konkurrenterna, hur produceras tjänsterna och vilka mål vill man uppnå? Den ger verksamheten en riktning och fungerar också som ett verktyg i kommunikationen med finansiärer och samarbetspartner.
I beräkningarna i anslutning till affärsplanen granskas till exempel hur mycket de inledande investeringarna kostar och hur du finansierar dem, hur olika kostnader fördelas varje månad och med vilka försäljningsmängder verksamheten är lönsam. Även en enkel plan och beräkningar är till stor hjälp i beslutsfattandet. Det viktigaste är att vara realistisk och kunna motivera olika val.
Företagsverksamhet är alltid förknippad med risker. Dessa kan vara till exempel kundernas betalningsstörningar, leverantörernas fördröjningar, variationer i efterfrågan eller företagarens insjuknande. Riskerna får inte utgöra ett hinder för företagandet, men det är bra att vara medveten om dem och förbereda sig på dem redan på förhand. Ett bra hjälpmedel för att kartlägga riskerna är en SWOT-analys där man bedömer styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Om den affärsplansmall du använder inte innehåller en riskanalys ska du göra riskanalysen separat. Det är viktigt att inte lämnar saker åt slumpen, utan att sträva efter att minimera eventuella förluster genom bra planering.