Företagets vardag och hantering av den

Etusivu » Digital startguide » Företagets vardag och hantering av den
Dina framsteg i startguiden
Steg 4/5: Företagets vardag och hantering av den

När företagsverksamheten kommit igång fylls vardagen av kunder, fakturering, ansvar och kontinuerligt lärande. Företagets framgång skapas inte enbart av en bra idé, utan av hur de dagliga funktionerna sköts – systematiskt, ansvarsfullt och kundorienterat. Vare sig det är fråga om marknadsföring, prissättning, bokföring eller beskattning är det viktigt att företagaren förstår de grundläggande sakerna och säkerställer att allting är i skick.

En välskött ekonomi, smidig kundservice och förutseende ansvarshantering stärker företagets trovärdighet och konkurrenskraft. Samtidigt stöder de företagarens egen ork och möjliggör tillväxt. I den här delen får du praktiska råd om hur du bemästrar företagets olika delområden – oavsett om du är ensamföretagare, teamföretagare eller ett företag som anställer de första arbetstagarna.

Beakta följande i detta skede:

  • Se till att din marknadsföring tilltalar kunden – det räcker inte med en bra produkt eller tjänst om kunderna inte hittar den.
  • Håll ekonomin under kontroll – uppföljning av kassaflödet, bokföring och skattefrågor är hörnstenar i företagarens vardag.
  • Var medveten om ditt ansvar – konsumentskydd, produktsäkerhet och dataskydd gäller även små företag.
  • Förhåll dig planmässigt till att anställa den första arbetstagaren – att vara arbetsgivare medför skyldigheter.
  • Utnyttja möjligheterna med artificiell intelligens och digitala verktyg – de kan vara till hjälp både i tidsanvändningen och i kundanskaffningen.

Vad händer om företaget inte är lönsamt?

Företagsverksamheten framskrider inte alltid som planerat och svårigheterna kan uppstå plötsligt. Då lönar det sig inte att bli ensam. Om du märker att kassaflödet inte räcker till eller inkomster inte uppstår som väntat ska du i god tid kontakta sakkunniga – till exempel de avgiftsfria företagsrådgivningstjänsterna i din region, den riksomfattande Ekonomihjälp-rådgivningen och din egen bokföringsbyrå.

Kontrollerad nedläggning eller pauser i verksamheten är ofta ett bättre alternativ än en plötslig kris. Det kan finnas fungerande lösningar för att ändra riktning när man är ute i tid.

Företagsverksamhetens delområden

Agera ansvarsfullt

En ansvarsfull företagare beaktar miljöns, människornas och ekonomins påverkan i sin verksamhet.

Läs mer →

Marknadsför så att kunden blir intresserad

Kunder hittar inte ditt företag av en slump – marknadsföring gör dig synlig och intressant.

Läs mer →

Håll företagets ekonomi under kontroll

Följ pengarnas flöde och fakturera i tid, så håller du dig bättre i koll. Även bokföring och budget hjälper till att hålla tyglar om företaget.

Läs mer →

Känn till skatterna – som företagare bär du ansvaret

Företagaren måste själv ta hand om skatterna – kontrollera åtminstone förskottsskatterna och moms-skyldigheten. I osäkra situationer kan du alltid be om råd från skattemyndigheten eller en expert.

Läs mer →

Arbetsgivarens roll

Om du anställer en arbetstagare, kom ihåg arbetsavtalet, försäkringarna och löneutbetalningen. Arbetsgivaren har också andra lagstadgade skyldigheter – utreda dem före rekryteringen.

Läs mer →