02.07.2021 | Marja Heinistö

Yritysneuvojan TOP 3 vinkit brändäykseen

Yrityksen brändi rakentuu kaikissa tilanteissa, joissa yritys ja yrittäjä on esillä. Jokaisella yrittäjällä on tyyli ja imago, josta heidät tunnetaan. Parhaiten brändiä kuvaa se, mitä ja miten ihmiset puhuvat yrityksestäsi silloin, kun et ole paikalla. Rakentamalla omalle yrityksellesi brändiä: löydät vahvuuksiasi, selkeytät viestintää ja parannat yritystoiminnan tunnettavuutta. Vahva brändi vetoaa valitsemiisi asiakasryhmiin ja lisää myyntiä.

Brändi on työkalu yrityksen maineen ja imagon kehittämiseen. Se on pitkäjänteistä työtä, johon kuuluu tuotteistamista, viestintää, myyntiä ja onnistuneita asiakastöitä.  Brändi rakentuu niistä mielikuvista, joita potentiaalisilla asiakkailla on yrityksestäsi ja yrityksesi toiminnasta. Brändilupaukset lunastetaan tekemällä yritystoimintaa, joka tuottaa tyytyväisiä asiakkaita. Älä jätä yrityksesi brändin rakentamista sattuman varaan. Varaa aikaa ja osta ammattilaisilta apua brändin kehittämisen tueksi.

Tässä vinkkini siihen, miten voit rakentaa vahvan brändin:

1. Löydä yritystoimintasi ainutlaatuisuus ja kerro siitä.

Yrityksen brändin rakentaminen alkaa yrityksen toiminnan määrittelystä: Mitä teet, kenelle ja mistä asiakas on valmis maksamaan sinulle? Tutki myös omaa motivaatiotasi, tavoitteitasi ja arvojasi yrittäjänä. Ota selvää, mitä asiakkaat ajattelevat yrityksen toiminnasta ja kertovat siitä muille. Voisitko kysyä asiakaskokemuksia ja referenssejä vaikkapa verkkosivuille asiakkailtasi?

Pohdi, mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen ja erottaa sinut kilpailijoistasi. Parhaimmillaan brändi herättää tunteita ja auttaa asiakasta valitsemaan juuri sinun yrityksesi kilpaillulta markkinalta.

2. Panosta asiakaskokemukseen.

Brändin rakentamisessa keskiössä on aina asiakas ja helppous asioida juuri sinun yrityksessäsi. Autat asiakasta käyttämään palveluitasi satsaamalla yrityksesi brändiin. Yritystoimintaa aloittaessasi sinun kannattaa panostaa tuotteistamiseen ja markkinointiin. Voit hankkia yrityssuunnitelmiesi tueksi ajatteluapua ja keskustella yritysneuvojien sekä muiden yrittäjien kanssa myös yrityksesi brändin rakentamisesta.

3. Tee yrityksellesi brändiohjeistus.

Valitse yrityksellesi sen toimintaa kuvaava nimi. Teetä ammattilaisella yrityksellesi brändiohjeistus, joka auttaa sinua linjakkaan viestinnän tekemisessä. Ohjeistuksen avulla säästät markkinoinnin tekemisessä aikaa ja varmistat, että viestisi asiakkaille on yhtenäinen.

Brändiohjeistus näkyy yrityksen kaikessa toiminnassa. Esimerkiksi brändin mukainen pakkaussuunnittelu auttaa asiakasta tunnistamaan brändin ostopäätöstä tehdessään.

Brändiohjeistuksessa on tyypillisesti:

  • määritetty yrityksen tärkeimmät viestit asiakkaille
  • tehty suuntaviivat yrityksen viestinnän kanaviin ja verkkosivujen rakentamiseen.
  • panostettu visuaaliseen viestintään muun muassa tekemällä logo sekä määrittämällä värit, kirjasinfontit ja valokuvien käyttö.  

Ota yrityksesi maineen ja imagon rakentaminen omiin käsiisi ja satsaa yrityksesi brändiin alusta asti. Lisää vinkkejä brändin rakentamiseen ja markkinointiin löydät Perustamisoppaastamme sekä Yrittäjien brändioppaasta.

Marja Heinistö
Kirjoittaja toimii yritysneuvojana K-S Yritysideassa, joka on yksi Suomen 31 Uusyrityskeskuksesta.